Nepál, Annapurna Circuit – Pěší turistika vysoko v Himalájích

, když jsme vystoupili z autobusu v Besi Sahar, výchozím bodem pro okruh Annapurna, jsme úplně nevěděli o tom, co leží dopředu. Jistě, provedli jsme dostatek výzkumu a plánování, ale nakonec nemůžete být připraveni na tak epickou cestu. Přihlásili jsme se do velkého malého hotelu, naplánovali jsme naši trasu na další den a šli spát.

Když jsme se probudili příští ráno v 6:30 ráno a oficiálně zahájili trek, obloha byla mlhavá, teploměr přečetl 15 stupňů Celsia, motýli tančili v naší periferní a podtropické klima kolem nás nejrůznější džungle a faunu. To všechno se mělo drasticky změnit, když jsme získali nadmořskou výšku v průběhu příštích 13 dnů. Sroutili jsme naše turistické póly, připoutali jsme se na naše malé batohy, svázali si boty a zamířili do úžasného neznámého.

Podívejte se na mapu a zjistěte naše plány trekkingu. Besi Sahar, Annapurna Circuit, Nepál
Zahájení treku Annapurna Circuit v Besi Sahar, Nepál

Přestože jsme většinou po prvních třech dnech sledovali „silnici“, bylo to mnohem spíš jako špinavá cesta s lichým džípem na něm a ve skutečnosti se chlubilo ohromujícími výhledy. Spousta lidí přeskočí prvních pár dní treku a vezme si ideál Jeepu do vesnice Bhulbule, ale byli jsme rádi, že jsme to neudělali. Pomalá, meandrující cesta sledovala řeku na dně údolí a předstírala přitažlivost toho, co leželo dopředu.

Jednou za čas jsme se podívali na obrovské 8000 metrů plus vrcholy Himalájí vyčnívajících nad kopcem džungle. Netrvalo dlouho, než jsme si uvědomili, že to skončí na našem seznamu všech nejlepších cestovních zážitků. Nízko ležící údolí byla jako Shangri-La horské scenérie. Mlha ztěžovala vidět vzdálené Himaláje, ale kdekoli jsme se podívali, že tam byly fascinující vodopády kaskádové z útesů stovek metrů nad námi. Drobné horské vesnice, odříznuté od vnějšího světa až do nedávné výstavby silnic, se držela na svazích jako Hornets hnízda.

Přepravili jsme několik velmi drsných mostů, které přesahovaly 50 metrů vysoko nad spěchající řekou níže; Silný proud, který se prořízl skrz krajinu a vytvářel vodnaté kapiláry prostřednictvím jinak neproniknutelné pevnosti skalnatých útesů a hustého přerůstání džungle. V jednu chvíli jsme přišli přes kopec, abychom viděli masivní houpačku bambusu s posunem na úpatí obrovského vodopádu. Zastavili jsme se na svačinu a několik výkyvů, než jsme pokračovali do naší první vesnice Ngadi. Ngadi byl klidné místo, zelené a svěží s velkým teplým celoročním podnebím. Naše první místnost byla stejně základní, jak přicházejí, ale po turistice po dobu 6 hodin jsme byli potěšeni, že jsme se mohli jen kopnout a potěšit v Dal Bhat (typické nepálské všechno, co je možné čočky).

Jeden z mnoha drsných mostů na cestě do vesnice Bhulbule, okruhu Annapurna, Nepál
Místní lidé podél Trek Annapurna Circuit, Nepál
Přestávka od trekkingu na obrovské bambusové houpačce s kaskádovým vodopádem v pozadí. Obvod Annapurna, Nepál
Prvních několik dní silná mlha obklopila údolí, ale žádné množství vlhkosti ve vzduchu nemohlo vzít z velkolepé scenérie. Naše těla vykazovala nějaké známky šoku a únavy, potrestala nás bolavými nohama a drobné puchýře na nohou. Ale naše nohy nás přinesly dopředu. Prošli jsme tak spoustou různých terénů: polní cesty, džungle, řeky, skály, mosty a polní cesty. Nakonec jsme vstoupili do některých z nejmalebnějších vesnic, které jsme viděli, z nichž každá byla lemována amfiteátrem rýžových teras, která se natahovala na kilometry ve všech směrech. Zemědělci sklizeli své zrno a zastavili náročné dílo, aby nám nabídli šťastný úsměv a přátelský „namaste“, když jsme chodili kolem (Mírový nepálský pozdrav).

Místní muž sklízející rýži. Obvod Annapurna, Nepál
Třetí den byly moje narozeniny a úžasný bůh Surya (hinduistický sluneční bůh) mi přál potěšenou s čistou modrou oblohou a výhledem na vzdálené vrcholy sněhové stisknutí. Byl to také velmi těžký den, náš první opravdu těžký den treku. Vylezli jsme 600 metrů směrem nahoru kolem některých z nejvíce výhodných vodopádů, jaké jsme kdy viděli. Nakonec jsme opustili pohonnou cestu za sebou a všechny džípy, které jsme mohli vidět během prvních 2 dnů, byly nahrazeny osly, kteří se vydali nahoru a dolů po cestách, které nesou cokoli od stavebních potřeb až po unavené (a líné) trekkery.

Rozlišili jsme se a nafoukli konečný úsek skalních pochodů, opravdu cítili popálení v našich nohou, když nás prošlo 6 nepálských nositelů, kteří neseli věž mobilních telefonů vážící téměř 500 liber! Měli obrovského výrobce připoutaného k bambusu a navlečeni přes jejich ramena. Pouze 4 to mohly nést současně, takže ostatní 2 byli na přestávce s kabely.Většina z nich nebyla bez tónů, přesto se vyšplhali dolů po zrádce strmým útesem s agilitou horských koz. Naše povzdech a stížnosti se vzdaly, když nás kolem nás prošla skupina 5 stop vysokých usměvavých mužů. Měli jsme vidět stovky těchto nosičů na treku. Tito muži, s nejtěžší prací na světě, je příčný Nepál spousta zrádných krajin, aby dodal vzácné zboží do světa jinak odříznuté od vnějšího světa. Mnoho nositelů, které jsme viděli, nese úžasný počet batohů nebo krabic, ale žádný z nich nesl tak těžké zatížení jako těchto 6 mužů.

Krásné vodopády se zhroutily po úbočí hory. Obvod Annapurna, Nepál

Oli, kteří se procházejí přes most, okruh Annapurna, Nepál
Trekking The Annapurna Circuit, blížící se vesnice Tal, Nepál

Když jsme se konečně dostali na vrchol strmého kopce, pohled na vesnici Tal způsobil, že to všechno bylo užitečné. Drobná sbírka domů a penzionů tibetského stylu zabírá na úpatí některých z nejvyšších hor na Zemi značnou rovinu. Takový obrovský, plochý, velký otevřený prostor se téměř zdál být na místě mezi impozantními monstruovými řadami Annapurny, které se tyčily nad námi. Hory Manaslu, Annapurna 2 a Lamjung Himal se agresivně uložily na pozadí neuvěřitelně modré oblohy. Náš penzion zde byl na úpatí jednoho ze stovek vodopádů, které jsme doposud viděli, a usnuli jsme na zvuk voda narazili do skal na úpatí našich postelí.

Příjezd do Tal Village, Annapurna Circuit, Nepál

Vodopády za naším penzionem, Tal Village, Annapurna Circuit, Nepál
Během několika příštích dnů jsme si opravdu začali všímat změny teploty a krajiny. Noci se staly chladnějšími, jídlo bylo méně chutné, výhled na hory byl mnohem úžasnější a vegetace se pomalu ztenčila. Prošli jsme spoustou divokých rostlin marihuany, jejich jemné aroma naplnila vzduch vůní mých vzpomínek na střední školy.

Přímo ve vesnicích rostliny rostly jako … no … plevele, v některých bodech vyčnívaly přímo z cesty. Neměli jsme na výběr, než jsme si dopřát Himalájskou potěšenou rostlinu a překvapivě to nebylo špatné! Nebo to možná vypadalo dobře, protože to bylo tak dlouho vzhledem k tomu, že jsem to zkusil. Když jsme se vyšplhali výš, výhledy na zasněžené vrcholy se pomalu otevřely a kolem 5. dne úplně dominovaly obloze.

Vylezli jsme na skalnaté přepínače, kolem stád ovcí, přes náš 7. odpružení a do vesnice Chame na 2710 metrů nad mořem. Setkali jsme se s pár mnohem více Kanaďanům, Jordan & Susie a dvěma anglickými dívkami, a byli všichni nuceni koupit teplejší oblečení, když se Merkur propadl na 5 pod nulou, než slunce dokonce zapadlo. Zaměřili jsme se na nějaké rukavice a nové rouny, než jsme se následující ráno znovu vydali.

Marihuana roste v divočině, okruh Annapurna, Nepál
Pěkné květiny na Annapurna Trek, Nepál

Náš první pohled na sněhové hory, okruh Annapurna, Nepál
Velmi roztomilý nepálský chlapec, Annapurna Circuit, Nepál

Kozy na silnici na okruhu Annapurna, Nepál
Byl to 6. den, kdy jsme poprvé začali cítit účinky nadmořské výšky. Tenký suchý vzduch mi uložil krk a dal mi menší kašel, ale Darice se ocitl v závratě a mírně z něj. Byli jsme na asi 3000 metrech, těsně před překročením dalšího obrázku Nejlepšího zavěšení mostu, když Darierie potřeboval odpočinek. Chovala zvláštní a velmi krátce na dechu, takže jsme oba zahájili naše pilulky Diamox.

Diamox je lék na nadmořskou výšku ve formě pilulek, který pomáhá zbavit se těla škodlivého uhlíku nebo základny, že tělo ukládá v krvi, když získáte nadmořskou výšku. Dělá to tím, že vám přiměje toxiny. Takže i když jsme se po zahájení každodenní dávkování cítili mnohem lépe, museli jsme se také hodně zastavit, abychom se zmírnili, což není tak špatné, když máte takové velkolepé výhledy.

Přišli jsme přes jeden kopec a byli jsme odměněni jednou z nejlepších památek celého treku. Obecně to byla jen obří, 1500 metrů vysoká hladká skalní tvář, která se táhla na kilometry. Místní obyvatelé to nazývají „posvátnou skálou“ a tvrdí, že duchové zesnulého musí před vstupem do posmrtného života vystoupit. Není divu, že tato skála byla základem pro takové mýty; Je to naprostá velikost a odvolání by mohlo inspirovat něčí mysl k vykouzlení všehodruhy příběhů. Když jsme šli po cestě, zjistili jsme, že je těžké držet oči mimo to, dokonce jsme v našem rozptýlení zakopnuli kameny a kořeny stromů.

Obvod Annapurna, Nepál
Posvátná skála, okruh Annapurna, Nepál

Neúnavně jsme navíc pokračovali as posvátnou skálou za námi jsme dosáhli vidličky na silnici. Z našich map jsme věděli, že jedním způsobem byla snadná cesta ke snižování Pisangu a jedna mnohem náročnější a mnohem malebnější cesta k hornímu Pisangu. Nabíjeli jsme se, vybrali jsme Upper Pisang a když jsme se přiblížili k malé horské vesnici, věděli jsme, že jsme si udělali ideální volbu.

Malé bahenní cihlové domy se držely na straně útesu a hrdě se dívaly dolů na údolí dole. Ploty vyrobené z větví stromů udržovaly vesničany v blízkosti svých podmanivých malých domů, z nichž každá byla s komínem na dřevěné palbě, která do oblohy vklouzla malý kouř. Děti se zasmály a hrály, mávaly, když jsme je míjeli na cestě na vrchol vesnice, kde byly penziony. Místnost byla velmi základní s matrací tak tenkou jako Chapatti, ale chlubila se ohromujícím výhledem na hory.

Kombinace nadmořské výšky a vyčerpání mě na pár hodin nechala imobilní v posteli. Darierie se rozhodl jít zkontrolovat klášter na vrcholu kopce a ocitl se na nočním obřadu. Desítky mnichů zpívaly modlitby, zatímco kroužily senzační chrám vysoko v horách, stejně jako to udělali po tisíce nebo roky. Darice s nimi seděl a pil teplý čaj, zatímco jsem právě vstával z postele v našem penzionu, nevěděl o úžasných zážitcích, které měla nade mnou. Když se vrátila, usrkávali jsme mnohem více čaje a zahřáli jsme se ohněm. Darierie mi řekla a některé další trekkery o jejích zkušenostech v klášteře, když jsme si užili slunce zapadající přes sněhovou přikrývku Annapurna 2 a otočila své práškové vrcholy z bílé na žlutou na oranžovou na oranžovou modrou barvu.

Vesnice v Upper Pisang, Annapurna Circuit, Nepál
Další den jsme se probudili v 6:30 a měli jsme těžké nechat relativní teplo našich spacáků, abychom vstoupili do počasí -5 stupňů na stezce. Prošli jsme klidné tyrkysové ledovcové jezeře, které se objevilo zasazené na podlaze údolí asi 200 metrů pod námi. Samotné údolí mělo pocit Mariolandu připomínající tureckou cappadoccii.

Sotva jsme měli čas na zahřátí, když nás přivítala sada tibetských modlitebních kol na úpatí obrovského kopce. Rocky Switchbacks vytesali cestu nahoru po čiré tváři útesu na více než 300 metrů nad námi. Otočili jsme kola, řekli jsme naše modlitby a začali vyčerpávající túru nahoru. Překvapivě naše nohy vydržely dobře, zjevně podmíněné z týdne přímého trekkingu. Dostali jsme se na vrchol, kde nás přivítal obrovský Gompa (tibetský chrám), který se hrdě pohlédl na cestu, kterou jsme právě dobyli.

Názory zde byly zatím nejlepší, Himaláje se objevily k obloze v každém směru, tak vysoko se zdálo, že jsou jiné světové. Pro severoameričany by to bylo v perspektivě, nejvyšší z skalnatých hor, na 4300 metrů, by byla absolutně trpaslíků 8400 metrů vysokých Goliánů Nepálu. Jejich přítomnost přikazuje obloze s takovou mocí, že i slunečníky za jejich zubaté vrcholy o 4:00 odpoledne.

Někdy můžete vidět, jak se v blízkosti jejich vrcholů vypuknou obrovské sněhové bouře a do atmosféry posíláme pruhy hořkého studeného ledu a sněhu vysoko. V tomto bodě treku jsme dosáhli 3500 metrů, vzduch se stal suchší a tenčí s každým metrem získaným ve výšce. Ve stínu to připadalo jako mrtvé zimy, ale když jsme byli tak blízko ke slunci, jeho intenzita spálila kůži, když jsme vyšplhali výš.